Trumpilainen epävarmuuden aika

Petri Toikkanen • January 22, 2025

Donald Trumpin noustua presidentiksi maailma tuntuu entistäkin VUCA-kaltaisemmalta.

Strategiassa on aina kyse siitä, mitä uskomme maailmassa tapahtuvan. Helpoimmat olosuhteet strategian rakentamiselle vallitsevat silloin, kun ympäristö on suhteellisen vakaa, ennakoitavissa ja muutokset tapahtuvat hitaasti. Vaikeinta on, kun asiat liikkuvat nopeasti, emme tiedä paljoakaan ja taustavaikuttajat sekä motiivit pysyvät hämärän peitossa.


Jo pitkään strategian ja ennakoinnin kentällä on puhuttu VUCA-maailmasta. Alun perin Yhdysvaltain armeijan käyttämä käsite on sittemmin omaksuttu laajasti liike-elämässä, johtamisessa ja strategisessa ajattelussa. Sen avulla kuvaillaan nykypäivän toimintaympäristöä, jossa organisaatiot joutuvat toimimaan:


  • Volatility (vaihtelevuus): muutokset ovat nopeita ja arvaamattomia.
  • Uncertainty (epävarmuus): tulevaisuus on vaikeasti ennakoitavissa ja tieto epävarmaa.
  • Complexity (monimutkaisuus): syy-seuraussuhteet rakentuvat lukuisista tekijöistä.
  • Ambiguity (epäselvyys): informaatio on monitulkintaista, ja kontekstien hahmottaminen voi olla hankalaa.


Donald Trumpin noustua presidentiksi maailma tuntuu entistäkin VUCA-kaltaisemmalta. Maailman vaikutusvaltaisin ihminen johtaa vaikutusvaltaisinta maata ilman selkeää poliittista aatetta tai julkilausuttua ohjelmaa. Mielenliikkeet vaikuttavat arvaamattomilta ja usein tunnepitoisilta. Lähin kaartikaan ei aina tiedä, mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Epävarmuutta pahentaa tietoinen valehtelu, hämmentäminen sekä huomionhakuisuus.


Suomessa tästä löytää kaikua historiasta. Neuvostoaikana kremnologit tulkitsivat pienimpiäkin tiedonmurusia tehdäkseen niistä suuria johtopäätöksiä: puheita, kirjoituksia ja jopa paraateja vastaanottavien johtajien seisomajärjestyksiä syynättiin. Vastaavaa tunnelmaa on voinut aistia seuraamalla syksyn vaalikamppailun ja virkaanastujaispäivien uutisointia.


Yksittäisen henkilön “tutkiskeluun” keskittyvä trumpologia tuskin tarjoaa luotettavaa vastausta tilanteeseen, kun analysoitavan henkilön suusta voi tulla ulos käytännössä mitä tahansa. Huomio tulisikin kohdistaa tekoihin. Ennen vaaleja monet asiantuntijat ja Suomen johtavat poliitikot ajattelivat, että Trumpin puheet olivat lähinnä showmiehen julistuksia, joita ei kannattanut ottaa vakavasti. Valtaantulon alkuvaiheen konkreettiset toimet ovat kuitenkin osoittaneet, että hän todella yrittää toteuttaa aiemmin esittämiään lupauksia. Hän on irrottanut Yhdysvallat Pariisin ilmastosopimuksesta ja WHO:sta, armahtanut kongressirakennukseen hyökänneitä, ja nimennyt Meksikonlahden uudelleen ja purkanut rotuun, sukupuoleen ja sukupuoli-identiteettiin liittyviä suojelupäätöksiä.


Mikäli itse olisin Panaman tai Tanskan poliitikko, valmistautuisin pitkiin neuvottelu- ja iltavuoroihin tulevina kuukausina. Vaikka osa presidentin puheista saattaa jäädäkin retoriikan tasolle (kuten Ukrainan sodan luvattu lopettaminen 24 tunnissa), niitä ei voi sivuuttaa olankohautuksella. Euroopan, ja ehkä myös Suomen, kannalta suurin kysymys on se, mihin Trumpin heiluri pysähtyy Naton osalta. Onko edessä kauppaa ja diilejä vai liittokunnan hajoaminen?


Tästä asetelmasta kumpuaa strategian kannalta keskeinen haaste: miten suunnitella ja tehdä päätöksiä ympäristössä, joka on nopearytminen, arvaamaton, monimutkainen ja monitulkintainen? Vastaus ei enää voi rakentua jäykille oletuksille vaan se vaatii jatkuvaa tilanneherkkyyttä ja kykyä reagoida nopeasti.


By Petri Toikkanen August 25, 2025
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitusleikkaukset ovat jälleen tapetilla. Tälle vuodelle tehty 80 miljoonan euron leikkaus oli jo kova. Nyt esillä oleva uusi, jopa 100 miljoonan euron kierros voisi olla monelle kohtalokas: se ajaisi monet taloudellisiin vaikeuksiin, jopa konkurssin partaalle. Ongelma ei ole vain rahoituksen määrä, vaan myös leikkausten tempo. Järkevälle sopeutumiselle ei jää aikaa, vaan toimintaa joudutaan ajamaan kiireellä alas ja ammattilaisia irtisanomaan. Samalla katoaa sellaista, mitä on rakennettu vuosia. Esimerkiksi vertaistuen koordinoinnissa yksi ammattilainen saattaa tukea kymmeniä ryhmiä ja siten satoja vapaaehtoisia ympäri maan. Kun tuo työ päättyy, menetetään usein myös vapaaehtoistyö, joka nojaa koordinaatioon. Kyse on yhteiskunnalle tärkeästä työstä, jonka kustannus valtiolle on pieni. Tavoite, että järjestöt rahoittavat itse toimintansa, on oikea. Valtioriippuvuus ei ole järjestöillekään hyväksi, ja ihannetilassa kansalaisyhteiskunta on riippumaton toimija. Silti on tunnustettava, että osassa sote-järjestöjä lahjoitusvarojen kerääminen on liki mahdotonta. Kuten eräs toiminnanjohtaja osuvasti sanoi: ”Meidän kohderyhmä on vanhat juopot — koetappa siinä saada lahjoittaja innostumaan.” Muuta varainhankintaa ja liiketoimintaa voi toki kehittää kohderyhmästä riippumatta. Esteeksi nousee kuitenkin rahoitusjärjestelmä itse: järjestöt eivät voi käyttää nykyisiä yleis- tai hankeavustuksia varainhankintaan. Tämä jää monelta järjestökentän ulkopuolella huomaamatta. Avustuksella palkatun ammattilaisen työaikaa tai avustusvaroja ei voi käyttää esimerkiksi varainhankinnan markkinointiin. Ilman omaa pääomaa tai muita rahoituslähteitä ammattimaisen varainhankinnan käynnistäminen on käytännössä mahdotonta. Ratkaisuksi ehdotan: 1. Uusia leikkauksia ei tehtäisi neljään vuoteen. 2. Kohdennetaan 40–60 miljoonan euron lisärahoitus nimenomaan varainhankinnan kehittämiseen: varainhankkijoiden rekrytoinnit, prosessien ja järjestelmien kehittäminen sekä markkinointi. 3. Suunnataan rahoitus järjestöille, joilla (a) ei ole merkittävää omaa varallisuutta ja (b) ei vielä ole toimivaa, ammattimaista varainhankintaa. Käytännössä 20–30 suurinta, vakiintunutta toimijaa jäisi tämän ulkopuolelle. 4. Rahoitus on määräaikainen neljäksi vuodeksi. Jaetaan 10–15 miljoonaa euroa vuodessa. Kahden vuoden kohdalla tehdään väliarvio: jos varainhankinta on käynnistynyt riittävin tuloksin, rahoitusta jatketaan kahdeksi vuodeksi; osa putoaa pois ja jäljelle jäävät saavat lisäpanostusta varainhankinnan skaalaamiseen. 5. Nelivuotiskauden jälkeen valtio leikkaa rahoitusta 10–15 miljoonaa euroa vuosittain neljän vuoden ajan. Näin valtio saa lisäpanostuksensa takaisin kahdeksassa vuodessa ja säästää sen jälkeen 40–60 miljoonaa euroa vuodessa nykytilaan verrattuna. Näin järjestöille annettaisiin sekä aikaa että välineet vahvistaa omaa rahoituspohjaansa. Lopputuloksena kansalaisyhteiskunta vahvistuisi, riippuvuus valtiosta vähenisi ja arvokas työ jatkuisi — entistä vaikuttavampana.
By Petri Toikkanen May 13, 2025
Vaikka talous ei olekaan järjestötoiminnan ensisijainen tavoite, sen strategista merkitystä ei tule vähätell
By Petri Toikkanen March 17, 2025
Kenichi Ohmaen klassikkoteos The Mind of the Strategist – The Art of Japanese Business kiteyttää strategisen ajattelun merkityksen.