Trumpilainen epävarmuuden aika

Petri Toikkanen • January 22, 2025

Donald Trumpin noustua presidentiksi maailma tuntuu entistäkin VUCA-kaltaisemmalta.

Strategiassa on aina kyse siitä, mitä uskomme maailmassa tapahtuvan. Helpoimmat olosuhteet strategian rakentamiselle vallitsevat silloin, kun ympäristö on suhteellisen vakaa, ennakoitavissa ja muutokset tapahtuvat hitaasti. Vaikeinta on, kun asiat liikkuvat nopeasti, emme tiedä paljoakaan ja taustavaikuttajat sekä motiivit pysyvät hämärän peitossa.


Jo pitkään strategian ja ennakoinnin kentällä on puhuttu VUCA-maailmasta. Alun perin Yhdysvaltain armeijan käyttämä käsite on sittemmin omaksuttu laajasti liike-elämässä, johtamisessa ja strategisessa ajattelussa. Sen avulla kuvaillaan nykypäivän toimintaympäristöä, jossa organisaatiot joutuvat toimimaan:


  • Volatility (vaihtelevuus): muutokset ovat nopeita ja arvaamattomia.
  • Uncertainty (epävarmuus): tulevaisuus on vaikeasti ennakoitavissa ja tieto epävarmaa.
  • Complexity (monimutkaisuus): syy-seuraussuhteet rakentuvat lukuisista tekijöistä.
  • Ambiguity (epäselvyys): informaatio on monitulkintaista, ja kontekstien hahmottaminen voi olla hankalaa.


Donald Trumpin noustua presidentiksi maailma tuntuu entistäkin VUCA-kaltaisemmalta. Maailman vaikutusvaltaisin ihminen johtaa vaikutusvaltaisinta maata ilman selkeää poliittista aatetta tai julkilausuttua ohjelmaa. Mielenliikkeet vaikuttavat arvaamattomilta ja usein tunnepitoisilta. Lähin kaartikaan ei aina tiedä, mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Epävarmuutta pahentaa tietoinen valehtelu, hämmentäminen sekä huomionhakuisuus.


Suomessa tästä löytää kaikua historiasta. Neuvostoaikana kremnologit tulkitsivat pienimpiäkin tiedonmurusia tehdäkseen niistä suuria johtopäätöksiä: puheita, kirjoituksia ja jopa paraateja vastaanottavien johtajien seisomajärjestyksiä syynättiin. Vastaavaa tunnelmaa on voinut aistia seuraamalla syksyn vaalikamppailun ja virkaanastujaispäivien uutisointia.


Yksittäisen henkilön “tutkiskeluun” keskittyvä trumpologia tuskin tarjoaa luotettavaa vastausta tilanteeseen, kun analysoitavan henkilön suusta voi tulla ulos käytännössä mitä tahansa. Huomio tulisikin kohdistaa tekoihin. Ennen vaaleja monet asiantuntijat ja Suomen johtavat poliitikot ajattelivat, että Trumpin puheet olivat lähinnä showmiehen julistuksia, joita ei kannattanut ottaa vakavasti. Valtaantulon alkuvaiheen konkreettiset toimet ovat kuitenkin osoittaneet, että hän todella yrittää toteuttaa aiemmin esittämiään lupauksia. Hän on irrottanut Yhdysvallat Pariisin ilmastosopimuksesta ja WHO:sta, armahtanut kongressirakennukseen hyökänneitä, ja nimennyt Meksikonlahden uudelleen ja purkanut rotuun, sukupuoleen ja sukupuoli-identiteettiin liittyviä suojelupäätöksiä.


Mikäli itse olisin Panaman tai Tanskan poliitikko, valmistautuisin pitkiin neuvottelu- ja iltavuoroihin tulevina kuukausina. Vaikka osa presidentin puheista saattaa jäädäkin retoriikan tasolle (kuten Ukrainan sodan luvattu lopettaminen 24 tunnissa), niitä ei voi sivuuttaa olankohautuksella. Euroopan, ja ehkä myös Suomen, kannalta suurin kysymys on se, mihin Trumpin heiluri pysähtyy Naton osalta. Onko edessä kauppaa ja diilejä vai liittokunnan hajoaminen?


Tästä asetelmasta kumpuaa strategian kannalta keskeinen haaste: miten suunnitella ja tehdä päätöksiä ympäristössä, joka on nopearytminen, arvaamaton, monimutkainen ja monitulkintainen? Vastaus ei enää voi rakentua jäykille oletuksille vaan se vaatii jatkuvaa tilanneherkkyyttä ja kykyä reagoida nopeasti.


By Petri Toikkanen February 20, 2025
Iltapuhteina innostuin tutkimaan järjestöjen saamia avustuksia. Exceliin päätyivät erityisesti sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustukset, joita jakaa STEA. Vuonna 2025 avustuksia jaettiin yhteensä 304 miljoonaa euroa 723 järjestölle. Kokonaisavustussumma laski 80 miljoonaa euroa verrattuna vuoteen 2024. Uusia avustuksen saajia: 13 järjestöä (2,3 milj. euroa) Avustustaan kasvattaneita järjestöjä: 145 (11 milj. euroa) Avustustason säilyttäneitä järjestöjä: 163 Avustuksestaan menettäneitä järjestöjä: 0–5 %: 68 järjestöä (myönnetty avustus vuonna 2025, 42 milj. euroa) 6–14 %: 118 järjestöä (71 milj. euroa) 15–24 %: 66 järjestöä (37 milj. euroa) 25–34 %: 32 järjestöä (17 milj. euroa) 35–49 %: 45 järjestöä (26 milj. euroa) 50–95 %: 74 järjestöä (17 milj. euroa) Kokonaan avustuksensa menettäneet: 78 järjestöä (2024 myönnetyt avustukset yhteensä 17 milj. euroa) Mielenkiintoinen havainto on, että lähes puolet (45 %) järjestöistä joko kasvatti tai säilytti avustuksensa, kun taas 55 % menetti osan tai koko avustuksensa. Lähes kahdellasadalla järjestöllä avustusleikkaus oli merkittävä (yli 35 %). Kokonaan avustuksen menettäneiden joukossa on todennäköisesti myös järjestöjä, jotka siirtyvät jonkin toisen ministeriön avustusten piiriin. Mihin leikkaukset kohdistuvat? Leikkaukset osuivat erityisesti suurimpiin avustuksen saajiin: 10 suurinta avustuksen saajaa menetti yhteensä 12 milj. euroa (15 % kokonaisleikkauksista) 50 suurinta menetti 29 milj. euroa (36 %) 100 suurinta menetti 42 milj. euroa (52 %) 200 suurinta menetti 63 milj. euroa (78 %) Eli lähes 80 % leikkauksista kohdistui 200 suurimpaan avustuksen saajaan. Näiden joukossa oli myös 20 järjestöä, jotka saivat lisää avustusta, mutta niiden yhteissumma oli varsin pieni, vain 2,7 miljoonaa euroa. Avustusleikkaukset järjestötyypeittäin Keskimääräinen avustusleikkaus oli 20,8 %, mutta eri järjestöryhmien välillä oli merkittäviä eroja. Yli 30 % avustuksestaan menettäneiden joukossa olivat erityisesti: Nuorisoasumisen järjestöt Kriminaalityön järjestöt Monialaiset kohtaavaa työtä tekevät järjestöt (esim. setlementit ja missiot) Työllisyyteen ja työttömyyteen liittyvät järjestöt Lomajärjestöiltä leikattiin odotetusti, kuten syksyllä annetut ennakkotiedot kertoivat. Lisäksi avustusten väheneminen kohdistui erityisesti osallisuuden, toimijuuden ja arjenhallinnan tukemiseen. Myös pienemmät ja erikoistuneet järjestöt, kuten harvinaisia sairauksia tai tiettyjä vähemmistöryhmiä tukevat yhdistykset, joutuivat leikkausten kohteeksi. Voisi sanoa, että leikkauksia kohdistui laajasti sote-järjestöihin, mutta erityisen suuria ne olivat järjestöille, jotka tukevat heikossa asemassa olevia ryhmiä, kuten syrjäytymisvaarassa olevia nuoria, rikostaustaisia, asunnottomia ja työttömiä. Tämä herättää kysymyksiä: jos yhteiskunnassa ollaan huolissaan esimerkiksi katuväkivallan lisääntymisestä, niin järjestöjen kautta ongelmia ei ainakaan pyritä ehkäisemään. ----------------------- Ja vielä loppuun sanottakoon niille, joille järjestöavustusten järjestelmä ole tuttu. Järjestöavustuksia jaetaan eri ministeriöiden kautta. Suurin avustusten jakaja on Sosiaali- ja terveysministeriö, joka hallinnoi STEA:n kautta myönnettäviä tukia. Lisäksi: Opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa avustuksia liikunta-, kulttuuri- ja nuorisojärjestöille. Ulkoministeriö tukee mm. kehitysyhteistyöjärjestöjä. Muiden ministeriöiden alaisuudessa jaetaan pienempiä avustussummia. Myös kunnat ja hyvinvointialueet tukevat järjestöjä julkisilla varoilla.
By Petri Toikkanen February 6, 2025
Lakkaa haaskaamasta lahjojasi ja toteuta ihanteesi. Näin Rutger Bregman tiivistää kirjansa *Moraalinen kunnianhimo* tärkeimmän sanoman.
Share by: