Ilman strategista ajattelua ei ole strategiaa

Petri Toikkanen • March 17, 2025

Kenichi Ohmaen klassikkoteos The Mind of the Strategist – The Art of Japanese Business kiteyttää strategisen ajattelun merkityksen.

”Tullaksesi tehokkaaksi strategiksi sinulta vaaditaan jatkuvaa strategisen ajattelun harjoittamista. Se on päivittäinen taito, ei resurssi, jota voidaan pitää lepotilassa normaaleina aikoina ja ottaa käyttöön hätätilanteessa”, Ohmae toteaa kirjassaan. Ensimmäisen kerran jo vuonna 1982 julkaistusta teoksesta on otettu lukuisia jatkopainoksia, ja suomeksi kirja ilmestyi jo seuraavana vuonna nimellä Strateginen ajattelu: osa japanilaista liikkeenjohtoa (Rastor 1983).


Ohmaen mukaan strateginen ajattelu on joustavaa ja tavallista toiminta-ajattelua pidemmälle kurottavaa näkemyksellisyyttä. Tavoitteena ei ole vain lyhyen tähtäimen suunnitelma, vaan pitkän aikavälin menestysfilosofia—kokonaisvaltainen ajatuskehikko. Strategin tehtävä on yhdistää kilpailun, asiakkaan ja oman organisaation ymmärrys niin, että tuloksena on ylivoimainen suorituskyky eli kilpailuetu. Täydellisyyteen ei tarvitse pyrkiä: jo pienikin etumatka kilpailijoihin voi pitää yrityksen elinvoimaisena.


Pelkäksi tehokkuuden maksimoinniksi Ohmae ei strategiaa silti kavenna. Hän korostaa innovaation merkitystä ja tuo esiin lukuisia esimerkkejä onnistuneista uudistuksista, jotka ovat syntyneet asiakastarpeen syvällisestä ymmärtämisestä ja sen pohjalta tehdystä erilaistumisesta. Näistä ajatuksista nykylukijalle syntyy helposti mielleyhtymä 2000-luvun alun best selleriin Sinisen meren strategia. 


Syntyjään japanilainen Kenichi Ohmae (s. 1943) valmistui yliopistosta vuonna 1970, työskenteli kaksi vuotta Hitachilla suunnitteluinsinöörinä ja siirtyi sen jälkeen McKinseylle liikkeenjohdon konsultiksi. Siellä hän viihtyi yli 20 vuotta, aina vuoteen 1995 saakka. Ei olekaan yllättävää, että hänen ajatuksensa ovat varsin yhteneväisiä länsimaisen strategia-ajattelun kanssa. Ohmaen kirjan strategian perusperiaatteet ovat samoja kuin länsimaisessa liikkeenjohdossa, jonka strategiaa koskevat juuret ulottuvat aina sotateorian klassikoihin, kuten Clausewitziin ja Jominiin.


Teoksen englanninkielinen alaotsikko ”The Art of Japanese Business” onkin ehkä enemmän markkinointikoukku kuin esittelyä aidosti erilaisesta japanilaisesta liikkeenjohdon filosofiasta. Ottaen huomioon 1980-luvun markkinatilanteen—jolloin japanilaiset yritykset rynnivät länsimarkkinoille erinomaisen teknisen laadun ja kilpailukykyisen hinnoittelun turvin—japanilainen liikkeenjohto kiinnosti varmasti länsimaista lukijakuntaa. Kirjan esimerkit keskittyvätkin japanilaisiin suuryrityksiin kuten Sonyyn, Casioon, Matsushitaan, Toyotaan ja Hondaan. Loppupuolella Ohmae käy läpi Japanin teollistumisen taustoja toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta 1980-luvun alkuun, valottaen maan nousua merkittäväksi teollisuusvaltioksi.


Aivan täysin lupaus japanilaisen liikkeenjohdon taidon kuvaamisesta ei jää täyttymättä. Ohmae käsittelee muutamissa kohdin japanilaisen ja länsimaisen liikkeenjohdon kulttuurieroja. Keskeisin ero liittyy suhtautumiseen organisaation rakenteeseen ja johtamiseen. Japanissa (ainakin kirjan ilmestymisen aikaan) ”organisaatio” viittaa ennen kaikkea henkilöstöön, ei niinkään yksiköiden tai vallan hierarkioiden rakentumiseen. Organisaatio on pikemminkin orgaaninen verkosto ihmisiä kuin länsimaissa tuttu sotilasperäinen linjaorganisaatio. Lukijan harmiksi Ohmae ei kuitenkaan syvenny sen enempää tämän seikan merkitykseen strategian kannalta.


Strategia-ajattelun suurimmat kulttuuriset erot näyttäytyvät johtamisnäkökulmissa. Länsimaisessa liikkeenjohdon kirjallisuudessa yrityksen johto on keskeinen toimija, joka määrittelee strategian ja vie sen läpi organisaatiossa. Ohmaen mukaan strategia on ennemmin strategiaan vihkiytyneiden suunnittelijoiden ajatustyötä, johon koko henkilöstö osallistuu jollain tavoin.


Yhtäläisyyksiä länsimaisiin strategian klassikkoihin, kuten Igor Ansoffiin ja Michael Porteriin, löytyy analyysimallien osalta. Ohmae uskoo, että kunkin toimialan menestystä määrittävät tietyt avaintekijät, ja nämä on tunnistettava tarkasti. Ajattelussa on selkeitä kaikuja Ansoffin tuote–markkinamatriisista, ja keskeisten toimialatekijöiden analysointi tuo mieleen Porterin ajatukset.


Aikansa edelläkävijäksi Ohmaen voi nostaa siinä, miten hän näkee strategian joustavana ja – nykypäivän termiä käyttäen – ”ketteränä” kokonaisuutena. Erilaisten vaihtoehtojen jatkuva tunnistaminen sekä niiden hyötyjen ja haittojen punnitseminen mahdollistavat sopeutumisen kaikkiin muutoksiin. Toisin kuin esimerkiksi Ansoffin 1970-luvulla johdattelema strategisen suunnittelun koulukunta tai Porterin 1980-luvun alun geneeriset strategiat ja markkina-asemoitumisen mallit, Ohmae puhuu jatkuvasta mukautumisesta ja strategian adaptoitumisesta. Ohmaen ajatusten aikansa edellä olemista voi peilata siihen, että Suomessa strategian ketteryys nousi vahvemmin esiin vasta 2018 Timo Ritakallion ja Timo Vuoren Elävä strategia -teoksessa.


Strategisen ajattelun Ohmae määrittelee systemaattiseksi ongelmanratkaisuksi. Tästä voi löytää yhtymäkohtia myös länsimaissa lean-ajatteluna tunnettuun japanilaiseen liikkeenjohdon perinteeseen, jonka kulmakiviä ovat esimerkiksi juurisyyanalyysit ja jatkuvan parantamisen periaatteet. Sekä Ohmaen että nykypäivän strategiaguru Richard Rumeltin näkökulmasta strategian keskiössä on ongelman ratkaiseminen. Rumeltin Good Strategy/Bad Strategy -mallissa keskeistä on diagnoosi, jota seuraavat ohjaavat periaatteet ja johdonmukaiset toimet. Ohmae puolestaan paneutuu erittäin yksityiskohtaisesti ongelman pilkkomiseen pienemmiksi osaongelmiksi ja niiden ratkaisemiseen. Ero painotuksissa on siinä, että Rumeltin mukaan strategiassa ratkaisevaa on toteutus, kun taas Ohmae nostaa ensisijaiseksi kirkkaan ja perinpohjaisen ajattelun.


The Mind of the Strategist osoittaa jälleen kerran, että klassikkoteoksissa ajattelu on usein terävämpää kuin monessa uudessa bisneskirjassa. Vaikka esimerkit ovat jo pitkälti historiankirjoitusta, kirjan ajattelua voi silti soveltaa suoraan tämän päivän organisaatioiden strategiatyöhön. Kirjan perusviesti strategisen ajattelun tärkeydestä, erilaistumisesta ja kilpailuedun tavoittelusta sekä strategian kolminaisuudesta ovat edelleen yhtä tuoreita kuin ilmestymishetkellään. Erityisesti nykypäivän hektisessä ja nopeasti muuttuvassa maailmassa Ohmaen näkemykset ovat suorastaan ajankohtaisia: strateginen ajattelu on vaativaa ja aikaa vievää, eikä pikavoittoja tai oikopolkuja ole helppo löytää. Ilman kirkasta ajattelua ei synny menestyvää strategiaa.


Kirjan esittelemät ajatukset strategia-ajattelun oleellisista kulmista ja ajatteluprosessin vaiheista ovat jämäköitä ja soveltamiskelpoisia. Aivan aloittelijalle teos ei välttämättä ole paras mahdollinen johdatus strategian pariin. Kokeneemmalle strategia-ajattelun harjoittajalle, joka pystyy peilaamaan ajatuksia laajemmin liikkeenjohdon strategiaperinnettä ja omia kokemuksiaan vasten, kirja tarjoaa runsaasti oivalluksia strategiasta ja strategisesta ajattelusta. Suomen Strategisen Johtamisen Seuran kirjakerhon arvio on täydet viisi tähteä ja kirja saa vahvan lukusuosituksen jokaiselle strategian ystävälle.


By Petri Toikkanen October 31, 2025
Nopeammin, nopeammin, nopeammin. Tee tehtäväsi nopeammin. Viesti ja vastaa nopeammin. Prosessin tulee edetä nopeammin. Kuljetuksen ovelle nopeammin. Rahat tilille nopeammin. Nopeuden vaade on läsnä kaikkialla. Sama pätee strategioihinkin. Strategian tulisi valmistua nopeammin. Strategisia kokeiluita pitäisi tehdä nopeammin. Strategisia muutoksia ei voi jäädä odottelemaan vaan pitää toimia nopeasti. Strategointiin eli strategiseen ajatteluun ja siitä kumpuaviin johtopäätöksiin tämä työelämän yleinen mantra kuitenkin sopii erityisen huonosti. Parhaat ajatukset, huomiot, ideat ja vastaukset eivät synny pikatoimituksina. Korkealuokkainen ajattelutyö vaatii aikaa. Kysymys ei ole laiskuudesta eikä lyhyestä keskittymiskyvystä, vaan ihmismielen tavoista käsitellä tietoa ja ratkoa monimutkaisia ongelmia. Kognitiotutkimus ja luovan ongelmanratkaisun tutkimus antavat vahvoja perusteita strategiatyölle, joka etenee vaiheittain ja sisältää tietoista tauottamista. Etene yleisestä erityiseen ja pilko vaiheisiin Tiedonkäsittelyn teoriassa ihmismieli nähdään järjestelmänä, joka koodaa , tallentaa ja hakee tietoa eri vaiheissa. Tämä malli selittää, miksi monimutkaisessa suunnittelussa on hyödyllistä jakaa tietokuorma pienempiin eriin. Jo aikoinaan kognitiivisen psykologian klassikko George Miller osoitti, että työmuistin kapasiteetti on rajallinen (noin 7 ± 2 yksikköä). Eipä ole tainnut ihminen siitä muuttua vaikka kännykkä on kädessä ja tekoäly tietokoneessa. Jos strategiatyössä yritetään käsitellä liian monta muuttujaa kerralla, kuormitus ylittää aivojen kapasiteetin ja ajattelu väistämättä puuroutuu. Ei synny kummoista strategiaa. Strategiatyö vaatii monimutkaista ajattelua, jossa operoidaan monilla tasoilla. Jotkut asiat hahmotetaan peräkkäisinä, jotkut rinnakkaisesti etenevinä ja jotkut hierarkisina eri tasoilla tapahtuvina. Superälykäs nero voi ratkoa näitä lennosta, mutta meiltä keskiverroilta kaduntallaajilta monipuolinen ajattelu vaatii erityistä paneutumista (yksi 45 minuutin Teams ei muuten sitten riitä, vaikka hallituksen puheenjohtajan mielestä näin olisikin.) Toimivin lähestymistapa on asioiden pilkkominen. MIT:n aivotutkijoiden mukaan ihmisen aivot selviytyvät monimutkaisista ongelmista pilkkomalla ne hallittaviksi alatehtäviksi. Tutkimus osoitti, että ihmiset käyttävät kahdenlaisia heuristiikkoja: i) Hierarkkinen päättely: ongelma jaetaan kerroksiin, joissa edetään yleisestä kohti erityistä. ii) Kontrafaktuaalinen päättely: mielessään testataan vaihtoehtoisia reittejä ja valitaan niistä sopivin. Strategiaa rakentaessa tämä tarkoittaa, että ensin luodaan laajempi hahmotus, sitten tunnistetaan pääteemat ja lopuksi arvioidaan vaihtoehtoisia polkuja. Näin strategiamallit ovat opettaneetkin jo vuosikymmenten ajan, ja ihan perustellusta syystä. Luovuus syntyy tauoilla Onnistuneen rationaalisen ajattelutyön lisäksi strateginen ajattelu on luovuutta. Ihmisen luovaa ongelmanratkaisua tutkittaessa on havaittu ilmiö, jossa alkuperäisen työrupeaman jälkeen pidetty tauko johtaa yllättäviin oivalluksiin. Tätä kutsutaan inkubaatioksi. Ensin siis työskennellään tietoisesti, sitten jätetään ongelma sivuun, ja myöhemmin ratkaisu ilmestyy mieleen kuin itsestään. Positiiviset vaikutukset eivät johdu vain lepäämisestä. Tauon aikana tiedostamattomat prosessit jatkavat työskentelyä, yhdistäen tietoa uudella tavalla. Meta‑analyysit (esim. Sio & Ormerod, 2009) ovat osoittaneet, että viivästetyllä inkubaatiolla on tilastollisesti merkitsevä vaikutus luovan ratkaisun laatuun. Jo lyhyt kevyen tehtävän tekeminen – kuten kävely tai puutarhan kastelu – voi antaa aivoille aikaa järjestäytyä uudelleen ja palata ongelmaan tuorein silmin. Tämän tunnistaa moni omasta kokemuksestaan. Parhaat ideat harvoin syntyvät toimistolla, vaan pikemminkin vaikka kävelylenkillä, suihkussa tai lomareissulla. Miten soveltaa tätä strategiatyöhön? 1. Rytmitä työvaiheita. Suunnittele strategiaprosessi siten, että kaikkia työskentelyjaksoja seuraa taukovaihe. Käytännön kokemuksesta sanoisin, että viikko on vähimmäisaika. Kaksi viikkoa toimii hyvin myös. Jos tauko venähtää kuukaudeksi, alkaa jo tietoa unohtua. Sinänsä tauko voi olla päiväkin, mutta usein osallistujien kalentereihin viikon tai kahden välein tapahtuva työskentely on helpommin sovitettavissa. 2 . Hyödynnä rinnakkaisia prosesseja fiksusti. Kaikkea ei tarvitse tehdä peräkkäin. Jotkin tiimit voivat työstää eri osa‑alueita samanaikaisesti. Näin vältetään ylikuormitus yksittäisiltä ihmisiltä ja hyödynnetään rinnakkaista käsittelyä. Synteeseihin päästään nopeammin, kun tietoa on pureskeltu eri näkökulmista jo valmiiksi. 3 . Ei hätäisiä päätelmiä. Älä kiirehdi päätelmiä ensimmäisestä strategiatyöpajasta. Ensimmäiset ideat ovat harvoin parhaita. Kun pöydällä on useita vaihtoehtoja tulee ajattelutyöstä parempaa. Syvällinen paneutuminen vie tietysti aikaa, mutta on lähes aina aikansa arvoista. Jos olet sitä mieltä, että hyvä strategia on tärkeä, niin silloin varmaan tunnustat myös tarpeen, että strategiatyöhön kannattaa panostaa aikaa.
By Petri Toikkanen August 25, 2025
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitusleikkaukset ovat jälleen tapetilla. Tälle vuodelle tehty 80 miljoonan euron leikkaus oli jo kova. Nyt esillä oleva uusi, jopa 100 miljoonan euron kierros voisi olla monelle kohtalokas: se ajaisi monet taloudellisiin vaikeuksiin, jopa konkurssin partaalle. Ongelma ei ole vain rahoituksen määrä, vaan myös leikkausten tempo. Järkevälle sopeutumiselle ei jää aikaa, vaan toimintaa joudutaan ajamaan kiireellä alas ja ammattilaisia irtisanomaan. Samalla katoaa sellaista, mitä on rakennettu vuosia. Esimerkiksi vertaistuen koordinoinnissa yksi ammattilainen saattaa tukea kymmeniä ryhmiä ja siten satoja vapaaehtoisia ympäri maan. Kun tuo työ päättyy, menetetään usein myös vapaaehtoistyö, joka nojaa koordinaatioon. Kyse on yhteiskunnalle tärkeästä työstä, jonka kustannus valtiolle on pieni. Tavoite, että järjestöt rahoittavat itse toimintansa, on oikea. Valtioriippuvuus ei ole järjestöillekään hyväksi, ja ihannetilassa kansalaisyhteiskunta on riippumaton toimija. Silti on tunnustettava, että osassa sote-järjestöjä lahjoitusvarojen kerääminen on liki mahdotonta. Kuten eräs toiminnanjohtaja osuvasti sanoi: ”Meidän kohderyhmä on vanhat juopot — koetappa siinä saada lahjoittaja innostumaan.” Muuta varainhankintaa ja liiketoimintaa voi toki kehittää kohderyhmästä riippumatta. Esteeksi nousee kuitenkin rahoitusjärjestelmä itse: järjestöt eivät voi käyttää nykyisiä yleis- tai hankeavustuksia varainhankintaan. Tämä jää monelta järjestökentän ulkopuolella huomaamatta. Avustuksella palkatun ammattilaisen työaikaa tai avustusvaroja ei voi käyttää esimerkiksi varainhankinnan markkinointiin. Ilman omaa pääomaa tai muita rahoituslähteitä ammattimaisen varainhankinnan käynnistäminen on käytännössä mahdotonta. Ratkaisuksi ehdotan: 1. Uusia leikkauksia ei tehtäisi neljään vuoteen. 2. Kohdennetaan 40–60 miljoonan euron lisärahoitus nimenomaan varainhankinnan kehittämiseen: varainhankkijoiden rekrytoinnit, prosessien ja järjestelmien kehittäminen sekä markkinointi. 3. Suunnataan rahoitus järjestöille, joilla (a) ei ole merkittävää omaa varallisuutta ja (b) ei vielä ole toimivaa, ammattimaista varainhankintaa. Käytännössä 20–30 suurinta, vakiintunutta toimijaa jäisi tämän ulkopuolelle. 4. Rahoitus on määräaikainen neljäksi vuodeksi. Jaetaan 10–15 miljoonaa euroa vuodessa. Kahden vuoden kohdalla tehdään väliarvio: jos varainhankinta on käynnistynyt riittävin tuloksin, rahoitusta jatketaan kahdeksi vuodeksi; osa putoaa pois ja jäljelle jäävät saavat lisäpanostusta varainhankinnan skaalaamiseen. 5. Nelivuotiskauden jälkeen valtio leikkaa rahoitusta 10–15 miljoonaa euroa vuosittain neljän vuoden ajan. Näin valtio saa lisäpanostuksensa takaisin kahdeksassa vuodessa ja säästää sen jälkeen 40–60 miljoonaa euroa vuodessa nykytilaan verrattuna. Näin järjestöille annettaisiin sekä aikaa että välineet vahvistaa omaa rahoituspohjaansa. Lopputuloksena kansalaisyhteiskunta vahvistuisi, riippuvuus valtiosta vähenisi ja arvokas työ jatkuisi — entistä vaikuttavampana.
By Petri Toikkanen May 13, 2025
Vaikka talous ei olekaan järjestötoiminnan ensisijainen tavoite, sen strategista merkitystä ei tule vähätell